Een duurzaam businessmodel voor jeugdverblijven
Toerisme is één van de sectoren waar heel wat inspanningen geleverd kunnen worden om onze planeet ook in de toekomst leefbaar te houden. Het ontbreekt logiesuitbaters echter vaak aan laagdrempelige handvaten en kennis om hiermee aan de slag te gaan. Bovendien zorgt de dagelijkse drukte ook niet altijd voor de ruimte om de huidige werking toekomstgericht te analyseren en bij te sturen.
Hogeschool PXL Research, Thomas More, Good Planet en Toerisme Vlaanderen slaan daarom de handen in elkaar. Samen met deze partners willen we ook jeugdverblijven de kans geven om in dit traject te stappen en zo werk te maken van een toekomstgerichte uitbating. Dit op verschillende terreinen:
- Planet: hoe maak je de uitbating van je jeugdverblijf ecologischer?
- People: hoe zorg je voor de mensen binnen je jeugdverblijf, in de eerste plaats medewerkers en klanten?
- Profit: hoe maak je je jeugdverblijf competitiever en veerkrachtiger? Hoe kan je circulair optimaliseren wat betreft voeding, afvalbeheer, water, duurzame energie, mobiliteit enz.?
Inschrijven kan tot 6 februari. Het project zelf loopt van september 2024 tot september 2026.
Deelnameprijs bedraagt 800 euro, te betalen in twee schijven.
In ruil kan je gebruik maken van:
1. Coachingtraject op maat
- Nulmeting: waar staat mijn logies vandaag op gebied van duurzaamheid
- Opportuniteitenanalyse – duurzaam business model
- Bespreking opportuniteitenanalyse: de logiesuitbater bepaalt de hiërarchie van de opportuniteiten
- Opmaak en bespreking stappenplan
- Uitvoer van het stappenplan (door logies) – coaching; digitaal of op jullie locatie, zoals gewenst - > timing: om de 2 maanden +/-
- Vervolgmeting: in kaart brengen van de evolutie tov 0-meting
- Opmaak conclusie + vertaling naar businesscases (deze worden gedeeld als inspiratie samen met de toolkit ‘duurzaam business model’)
2. Workshops
Op basis van de lessons learned in stappen 1.1 tem 1.3 en de terugkerende thema’s worden workshops georganiseerd, gegeven door experten om de deelnemers te inspireren en informeren. Zo hebben ze voldoende bagage om doordacht duurzaam door te innoveren, ook na afloop van het traject en de weg te vinden naar de juiste tools om hen verder op weg te helpen.
Interesse? Stuur een mailtje naar info@cjt.be en we brengen je in contact met de juiste partners.