Jeugdgroepen
Jeugdverblijfcentra en kampeerterreinen focussen vooral op groepen die overnachtingen aanbieden aan kinderen en jongeren. Jeugdwerk, scholen, sportclubs, welzijnswerk en andere verenigingen zijn vaak te gast. Dat vergt soms een specifieke aanpak.
Een geslaagd verblijf start met een goede doorstroming van informatie. Maak groepen ook wegwijs in de mogelijke activiteiten, zet hen op weg qua mobiliteit en heb oog voor drempels die kinderen of zelfs volledige jeugdgroepen weghouden. Uiteindelijk werk je aan klantentevredenheid.
Het samenleven tussen jezelf als uitbater, de jeugdgroep en de buurt/gemeente vraagt goede afspraken en communicatie. Het kampcharter zet je op de goede weg.
Ondanks alle inspanningen kan het toch foutlopen. Groepen kunnen wangedrag vertonen of klachten formuleren over de uitbating. In beide gevallen ga je daar best op een verstandige manier mee om.
Informeren
Groepen informeren is een continu proces. Hoe kan je dit stroomlijnen? Lees meer
Activiteiten
Een aantrekkelijk activiteitenaanbod is altijd een meerwaarde voor verblijvende groepen. Op zoek naar inspiratie? Lees meer
Mobiliteit
Het S.T.O.P.-principe is een leidraad om verplaatsingen op een bewuste manier te organiseren, ook voor jeugdgroepen tijdens een meerdaags verblijf. Wat betekent dit principe in de praktijk? Lees meer
Drempels
Overnachten in een jeugdverblijf of verblijven in een tent op een mooi kampeerterrein, het is een ervaring die helaas niet voor elk kind is weggelegd, omwille van een aantal drempels (fysiek, financieel ...). Hoe gaan we daar best mee om? Lees meer
Tevredenheid
Voldoen aan de uiteenlopende verlangens van alle soorten (jeugd)groepen is bijna onmogelijk. Keuzes zullen zich ongetwijfeld opdringen. Lees meer
Klachten
Als uitbater investeer je veel tijd en energie om groepen goed te ontvangen. Maar wat als er toch klachten zijn? Lees meer
Kampcharter
Het kampcharter is een engagementsverklaring tussen de uitbaters, de jeugdgroepen en de gemeentes. Lees meer
Wangedrag
Als je een overeenkomst afsluit met een groep, ga je er van uit dat alles vlot zal verlopen. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt dat vertrouwen niet beschaamd, maar heel af en toe loopt het fout en voel je je als uitbater radeloos. Dat wil je uiteraard zo veel mogelijk vermijden. Lees meer